• Nu S-Au Găsit Rezultate

• Paradigma peer-to-peer (P2P) – Preliminarii

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "• Paradigma peer-to-peer (P2P) – Preliminarii"

Copied!
64
0
0

Text complet

(1)

Paradigma P2P

Lenuta Alboaie ([email protected]) Andrei Panu ([email protected])

(2)

Cuprins

Paradigma peer-to-peer (P2P) – Preliminarii

– Definitii

– Caracterizare

– Tipuri de aplicatii – Infrastructuri

– Instrumente

2

(3)

Preliminarii

… sa ne reamintim modelul client/server

Server

Client

Client Client

Client Internet

(4)

Preliminarii

… sa ne reamintim modelul client/server

• Uzual, privim clientul ca fiind o componenta avand capacitati computationale reduse

• Serverul este mentinut si administrat in mod centralizat

Probleme ale arhitecturii client/server:

• Lipsa robustetii

• Lipsa sigurantei (eng. reliability)

• Lipsa scalabilitatii

• Vulnerabilitate la atac

4

(5)

Definitii

Peer = one that is of equal standing with another (conform Webster)

Peer-to-peer (P2P) = arhitectura de retea in care nodurile sunt relativ egale

– In sensul ca fiecare nod este, in principiu, capabil sa

realizeze functii specifice retelei

(6)

Definitii

Sistemele P2P, in sens strict, sunt sisteme complet

distribuite

– Toate nodurile sunt total echivalente, in termeni de

functionalitate si a activitatilor pe care le pot desfasura

Node Node

Node Node

Node Internet

Obs.: Sistemele P2P pure sunt rare (de ex. Gnutella); majoritatea sunt hibride, avand supernoduri sau servere cu diferite roluri (de ex. cautare de date, control etc.)

6

(7)

Definitii

- Nodurile

- Pot consuma si oferi date

- Orice nod poate initia o conexiune

- Nu exista sursa de date centralizata =>

- Forma de democratie pe Internet

- Protectie copyright amenintata

Node Node

Node Node

Node Internet

(8)

Definitii

• “P2P este clasa de aplicatii care se bazeaza pe resursele (de stocare, de procesare, continut, prezente umane) disponibile la marginile (edges) Internet-ului

Edges of the Internet (overlay networks)

8

(9)

Definitii

“P2P is a class of applications that take advantage of resources – storage, cycles, content, human presence – available at the edges of the Internet. Because accessing these decentralized resources means operating in an environment of unstable and unpredictable IP addresses, P2P nodes must operate outside the DNS system and have significant or total autonomy from central servers”

“A distributed network architecture may be called a P2P network if the participants share a part of their own resources. These shared resources are necessary to provide the service offered by the network. The participants of such a network are both resource providers and resource consumers”

(10)

Caracterizare

Caracteristici definitorii:

– Partajarea resurselor computationale prin

interschimb direct si mai putin prin intermedieri oferite de o autoritate centralizata (server)

• Serverele centralizate pot fi folosite insa pentru a realiza activitati specifice (initializarea retelei P2P, adaugarea de noi noduri in retea,…)

• Ideal, nodurile participa activ si unilateral la

realizarea de operatii ca localizarea & caching-ul nodurilor/continutului, dirijarea informatiilor, managementul resurselor transferate etc.

10

(11)

Caracterizare

Caracteristici definitorii:

– Abilitatea de a trata instabilitatea si variatiile conctivitatii retelei, adaptandu-se automat la erorile survenite sau la dinamicitatea nodurilor

• Topologia retelei P2P e adaptiva si toleranta la defecte, nodurile auto-organizandu-se in

vederea mentinerii conectivitatii si

performantei retelei

(12)

Caracterizare

Reteaua P2P este una suprapusa (overlay) peste cea fizica

– Se situeaza la nivelul aplicatie => flexibilitate

– Muchiile virtuale sunt conexiuni TCP sau pointeri la adrese IP

– Mentinerea retelei P2P se face prin verificarea periodica a conectivitatii (ping) ori a existentei (mesaje “still alive?”)

– Cand un nod pica, sistemul P2P ar putea stabili noi muchii

– Proximitatea (fizica) a nodurilor nu e importanta – Reteaua P2P poate fi structurata sau nu

12

(13)

Scopuri si beneficii

Utilizarea eficienta a resurselor

Latimea de banda neutilizata, resurse de stocare, putere de procesare disponibile la marginile (edges) retelei

Scalabilitate

Fara informatii centralizate, fara bottleneck-uri (de comunicare si de calcul)

Agregarea resurselor se face in mod natural odata cu utilizarea sistemului

Siguranta (eng. reliability)

Existenta de copii a datelor Distribuire geografica

Nu mai exista “single point of failure”

Administrare usoara

Nodurile se auto-organizeaza

Cresterea tolerantei la erori si a echilibrarii incarcarii Cresterea autonomiei

Anonimitatea

Greu de realizat intr-un sistem centralizat

Dinamism

Mediu dinamic

(14)

Dezavantaje/Probleme

Arhitecturile P2P sunt probabilistice

Localizare impredictibila a resurselor

Resursele sunt volatile

Inexistenta unui control centralizat

Probleme privind impunerea unei autoritati asupra aplicatiilor, continutului si utilizatorilor

Dificultati in detectarea si identificarea utilizatorilor (aspecte anti-sociale)

Incurajarea folosirii sistemelor P2P in scop abuziv si ilegal (de ex.

drepturile de autor asupra continutului digital) Lipsa increderii la nivel comercial, de afaceri Probleme de securitate (curs viitor)

14

(15)

Evolutie…

2008-2014

IPFS 2016

(16)

Tipuri de aplicatii

Comunicare & colaborare

Sisteme ce ofera o infrastructura pentru facilitarea comunicarii &

colaborarii directe, deseori in timp real, intre noduri

Sisteme conversationale (chat, mesagerie instantanee):

IRC (Internet Relay Chat), ICQ (1996), YM!, MSN Messenger, Skype, Sisteme multicast P2P (e.g. Cirrus – Adobe Flash http://labs.adobe.com/technologies/cirrus/; WebRTC ), …

Calcul distribuit

Sisteme ce folosesc puterea computationala a nodurilor disponibile (cicli de procesor)

Rezolvarea unor probleme prin divide-et-impera: SETI@home (Search for Extra-Terrestrial Intelligence-Berkeley),

genome@home

Reteaua P2P reprezinta un gen de Grid computational (…curs

master) 16

(17)

Tipuri de aplicatii| Calcul distribuit - Exemplu

(18)

Tipuri de aplicatii

Sisteme de stocare (baze de date)

Proiectare de sisteme de baze de date distribuite bazate pe infrastructuri P2P

PIER – motor scalabil de interogare distribuita (http://pier.cs.berkeley.edu/)

Edutella – proiect open-source pentru interogari si stocare de meta- date (P2P pentru Semantic Web)

Distribuire de continut digital

Sisteme & infrastructuri pentru partajarea resurselor digitale (multimedia si alte date) intre utilizatori

Aplicatii pentru partajarea fisierelor (e.g. Napster, Gnutella, KaZaA, Freenet, BitTorrent, eDonkey etc.)

Medii de stocare distribuita pentru publicarea, organizarea, indexarea, cautarea si regasirea datelor in maniera securizata &

eficienta

(PAST, Chord, Groove, Mnemosyne, Avalanche,…)

18

(19)

Tipuri de aplicatii

Distribuire de continut digital | Exemplu

(20)

Tipuri de aplicatii

Distribuire de continut prin P2P

– Sisteme P2P de “interschimb de fisiere”

• Nodurile transfera un fisier la un moment dat

• Se ofera facilitati pentru realizarea unei retele P2P si pentru cautarea&transferul de fisiere intre noduri

• Nu se ofera suport pentru securitate, disponibilitate si persistenta

• Exemple: Napster, KaZaA, Gnutella

20

(21)

Tipuri de aplicatii

Distribuire de continut prin P2P

– Sisteme P2P pentru publicarea & stocarea continutului

• Utilizatorii pot publica, stoca si distribui

continut digital, pe baza unor drepturi de acces (privilegii)

• Se focalizeaza asupra securitatii si persistentei

• Unele ofera si facilitati privind colaborarea intre utilizatori

• Exemple: Scan, Groove, Freenet, MojoNation,

Tangler

(22)

Tipuri de aplicatii

Distribuire de continut prin P2P – Infrastructuri pentru:

• Dirijare & Localizare:

Chord, Can, Pastry, Tapestry, Kademila

• Anonimitate:

Onion Routing, ZeroKnowledge, Freedom, Tarzan

• Managementul reputatiei:

Eigentrust, PeerTrust

22

(23)

Infrastruc.(localizare & dirijare)

• Mecanismele de localizare si dirijare ce pot fi adoptate depind de:

– Topologia – Structura

– Gradul de centralizare

ale retelei suprapuse, acoperitoare (overlay

network)

(24)

Infrastruc.(localizare & dirijare)

Aspecte privind centralizarea

Arhitecturi pur descentralizate: toate nodurile

realizeaza exact aceleasi activitati, jucand simultan roluri de servere si clienti, fara a beneficia de o

coordonare centrala

• Nodurile se numesc servents (SERV ers + clieENTS)

24

(25)

Infrastruc.(localizare & dirijare)

Aspecte privind centralizarea

Arhitecturi partial centralizate: unele noduri au un rol mai important (de ex. stocand indecsi locali pentru fisierele

partajate)

• Nodurile devin supernoduri conform politicilor fiecarui sistem P2P

• Rolul de supernod este stabilit dinamic

Arhitecturi descentralizate hibride: exista un server central facilitand interactiunea intre noduri, mentinand cataloage de meta-date ale fisierelor

• Serverele pot identifica si verifica nodurile de stocare

• Sistemele se mai numesc broker mediated

(26)

Infrastruc.(localizare & dirijare)

Aspecte privind structura retelei:

Nestructurata: plasarea continutului este complet independenta de topologia retelei suprapuse

• Continutul trebuie localizat

• Strategii de cautare prin “forta bruta”: inundarea retelei – cereri propagate via BFS/DFS

• Strategii mai sofisticate: drumuri aleatorii, probabilistice etc.

Slab structurata (loosely structured): desi localizarea continutului nu e complet specificata, aceasta este afectata de dirijare

• Categorie aflata intre retele structurate si cele

nestructurate 26

(27)

Infrastruc.(localizare & dirijare)

Aspecte privind structura retelei:

Structurata: topologia este controlata, iar fisierele (sau pointerii la ele) sunt plasate in locatii precise

• Se realizeaza o asociere (mapping) intre continut (identificatorul de fisier) si locatie (adresa nodului)

– In genul unei tabele de rutare distribuita

• Cautarile exacte (exact-match queries) pot fi realizate in mod scalabil

• Structura folosita la dirijarea eficienta a mesajelor este dificil de mentinut in cazul unor noduri tranziente, cu rata mare de atasare si deconectare de la retea

(28)

Infrastruc.(localizare & dirijare)

28

Centralizare

Hibridă Parțială Absentă

Nestructurată Napster Publius

KaZaA Morpheus

Edutella

Gnutella FreeHaven Infrastructură

structurată

Chord, CAN, Tapestry, Pastry Sisteme

structurate

OceanStore Scan, PAST,

Kademlia, Tarzan

(29)

Arhitecturi nestructurate

Descentralizate hibride

- Fiecare calculator client stocheaza continut (fisiere) partajat(e)

- Serverul central mentine o tabela cu conexiunile utilizatorilor

inregistrati (IP, latime de banda,…) + o tabela cu lista fisierelor fiecarui utilizator

&meta-date

- Exemple: Napster, Publius

(30)

Napster

• 1999: Sean Fanning lanseaza Napster

• A atins cota de 1.5 milioane de utilizatori simultan

• Baza de date centralizata - operatii:

Join: clientul contacteaza serverul central (via TCP)Publish: raportarea unei liste de fisiere serverului

central

Search: interogarea serverului => se intoarce cineva care stocheaza fisierul cerut

Fetch: ia fisierul direct de la peer (cel cu cea mai buna rata de transfer)

• Iulie 2001: Napster a fost inchis

Arhitecturi nestructurate

30

(31)

Napster: Publish Napster: Search

Discutii:

- Serverul face toate procesarile - Avem “single point of failure”

- Probleme de scalabilitate, unele sisteme nu permit adaugarea altor servere

Arhitecturi nestructurate

(32)

Arhitecturi nestructurate

Descentralizate pure

- Se construieste o retea acoperitoare (overlay) cu propriile mecanisme de rutare prin IP

- Nu exista o coordonare centrala

- Utilizatorii se conecteaza via o aplicatie care are rol dublu – servent - Comunicarea intre serventi se bazeaza pe un protocol la nivel de

aplicatie, cu 4 tipuri de mesaje:

- Ping – cere ca un nod sa se anunte

- Pong – replica la mesajul ping (IP, port, numarul & marimea fisierelor)

- Query – cerere de cautare (sir de cautare + viteza minima de transfer)

- Query hints – raspuns (IP, port, viteza, dim. fis., index fis.)

32

(33)

Arhitecturi nestructurate

Descentralizate pure

- Cautarea se realizeaza prin inundare (flooding) - Daca nu ai fisierul dorit, intreaba pe n vecini

- Daca nici ei nu au fisierul, vor intreba pe vecinii lor in maxim m hop-uri

- Pe calea de intoarcere se vor intoarce raspunsurile (nu continutul fisierelor)

- Fiecare mesaj are un TTL atasat - Exemplu: Gnutella

(34)

Gnutella

• 2000: L. Frankel si T. Pepper(Nullsoft) lanseaza Gnutella

• Apar clienti: Bearshare, Morpheus, LimeWire

Query Flooding:

Join: la intrare in sistem, clientul contacteaza cateva noduri care devin “vecinii” sai

Publish: nu este necesar

Search: se intreaba vecinii, care isi intreaba vecinii lor, …

• Exista un TTL ce limiteaza propagarea – Fetch: preia fisierul direct de la peer

Arhitecturi nestructurate

34

(35)

Gnutella

Aspecte:

• Timpul de cautare este… O(?)

• Nodurile pleaca adesea => reteaua instabila

Arhitecturi nestructurate

(36)

Arhitecturi nestructurate

Partial centralizate

- Folosesc conceptul de supernod: are activitati de servire a unei sub-retele P2P (indexare, caching)

- Nodurile sunt alese automat ca fiind supernoduri daca au suficienta latime de banda si putere computationala

- Toate cererile sunt trimise initial la supernoduri

- Avantaje: timpul descoperirii resurselor e mai redus + eterogenitatea este exploatata

- Exemplu: KaZaA

36

(37)

KaZaA

• 2001: Se lanseaza KaZaA

• Apar clienti: Morpheus, giFT

• Se utilizeaza un mecanism de tip “smart” query flooding:

Join: la intrare in sistem, clientul contacteaza un

“supernode” (poate deveni si el supernod la un moment dat)

Publish: trimite lista de fisiere supernodului

Search: trimite interogarea supernodului, si supernodurile se interogheaza intre ele

Fetch: ia fisierul direct de la peer(s); poate prelua fisierul simultan de la mai multe peer-uri

Arhitecturi nestructurate

(38)

KaZaA: Designul retelei

Arhitecturi nestructurate

38

(39)

KaZaA: Inserarea de Fisiere KaZaA: Cautarea de Fisiere

Discutii:

- Comportament similar cu Gnutella, dar mai eficient

- Nu este nici o garantie asupra timpului de cautare sau a domeniului de cautare

Arhitecturi nestructurate

(40)

Arhitecturi nestructurate

Partial centralizate

- Software-ul KaZaA este proprietar - Datele de control P2P sunt criptate - Mesajele folosesc HTTP

- Un nod e fie un supernod, fie asignat unui supernod - Un supernod are 100-150 noduri-copil

- O retea poate avea ~30000 supernoduri

- Fiecare supernod are conexiuni TCP cu 30-50 supernoduri

- Pentru fiecare fisier se mentin meta-date (nume, dimensiune, content hash, descriptor de fisier)

- Content hash-ul este folosit pentru cautarea altei copii a unui fisier partial transferat

- Varianta fara spyware si pop-up-uri: KaZaA-lite 40

(41)

Arhitecturi nestructurate

Skype

- Prima retea de telefonie p2p bazata pe IP

- din Iunie 2014, Microsoft a anuntat incompatibilitatea cu protocolul anterior Skype

- foloseste Microsoft Notification Protocol 24 (prima utilizare -> MSN Messenger in 1999)

- arhitectura era similara cu KaZaA

http://www1.cs.columbia.edu/~salman/publications/skype1_4.pdf

(42)

Arhitecturi nestructurate

Skype

- Fiecare client mentinea un host

cache cu adresele IP si numerele de port ale supernodurilor accesibile - Orice client cu latime de banda (si

fara restrictii de firewall sau NAT) putea deveni supernode

- din 2012, Microsoft a inceput

gazduirea supernodurilor in servere din centrele sale de date

http://en.wikipedia.org/wiki/PRISM_%28surveillance_program%29 42

(43)

Arhitecturi nestructurate

Partial centralizate

- Daca un fisier este gasit pe mai multe noduri, transferul poate fi realizat in paralel

- Copiile identice se identifica via content hash

- Diferite portiuni din fisier sunt transferate de pe noduri diferite

- Pentru transferurile intrerupte, se face o recuperare automata (automatic recovery)

- Exemplu: BitTorrent

- In 2002, B. Cohen a lansat BitTorrent

- Si-a propus concentrarea pe problema legata de obtinerea eficienta a resurselor (efficient fetching) si nu pe cautare (searching)

- Sustinatori inca de la aparitie

- Blizzard Entertainment folosea BitTorrent pentru distributia versiunilor beta a noilor jocuri

(44)

Arhitecturi nestructurate

Partial centralizate

BitTorrent - arhitectura

44

(45)

Arhitecturi nestructurate

Partial centralizate BitTorrent

- Se bazeaza pe mecanismul de swarming:

- Join: contacteaza un server centralizat (tracker) si obtine o lista de peer-uri

- Publish: ruleaza un server tracker

- Search: de ex. foloseste Google pentru a gasi un tracker pentru fisierul dorit

- Fetch: Preia bucati de fisiere de la peer-uri; incarca bucatile de fisier pe care le ai

- Obs. Diferenta fata de Napster

- Downlod-ul de bucati (chunk) de fisiere

- Utilizarea strategiei “tit-for-tat”: daca A face download de la alte noduri, atunci A trebuie sa permita si download-ul de la el

(46)

Arhitecturi nestructurate

Probleme

- Noduri ale caror adrese IP sunt disponibile via NAT (cu restrictii) - Nu pot fi servere TCP pentru reteaua P2P

- Solutie partiala: reverse call

- A vrea sa transfere de la B, iar B foloseste NAT

- A si B stabilesc conexiuni TCP cu serverul C (IP rutabil)

- A poate cere lui B, via C, sa realizeze o conexiune TCP de la B la A - A poate trimite o cerere lui B, iar B ii ofera raspunsul

- Daca A si B utilizeaza NAT?

- Flash crowd: o crestere neasteptata de cereri pentru o anumita resursa Pentru continutul dorit nu exista suficiente copii incarcate

Cat timp ia unui utilizator sa localizeze fisierul?

Cate mesaje va primi un nod datorita cautarilor realizate de alte noduri?

Se poate folosi un protocol de cautare generic, bazat pe TTL

46

(47)

Arhitecturi structurate

Reprezinta solutia academica pentru P2P

Scop:

Cautare cu succes

Timp de cautare in limite cunoscute Scalabilitate demonstrata

Abordare: DHT (Distributed Hash Table) Se stocheaza perechi (key, value)

Key – nume de fisiere

Value – continut de fisier sau pointer la o locatie Fiecare peer stocheaza o multime de (key, value) Operatii: gaseste nodul responsabil cu un Key

Mapare key – node

Rutarea eficienta a cererilor de insert/lookup/delete asociate cu acest nod

(48)

Arhitecturi structurate

• Aspect de interes: localizarea continutului

• Idee: Responsabilitatea este distribuita mai multor noduri ale retelei de acoperire, intr-un mod adaptiv

• Fiecarei resurse i se asociaza o cheie unica via o functie hash:

h(“Curs Retele”)->7929; Intervalul de valori ale functiei hash se distribuie in reteaua P2P

• Fiecare nod trebuie sa “cunoasca” locatia macar a unei singure copii a fiecarei resurse pentru care functia sa hash ia valori in intervalul lui

• Nodurile pot mentine in cache-ul propriu o copie a fiecarei resurse pe care trebuie sa o “cunoasca”

48

(49)

Arhitecturi structurate

• Aspect de interes: dirijarea

• Pentru fiecare resursa, un nod ce “cunoaste” resursa trebuie sa fie accesat pe calea cea mai “scurta”

• Abordarile de sisteme P2P structurate difera prin strategia de dirijare

• Nodurile din sistem formeaza o structura de date distribuita care poate fi: inel, arbore, hypercub, skip list etc.

• Se ofera un API pentru tabelele distribuite de hash-uri (DHT – Distributed Hash Table)

– Dand o cheie k, API-ul va returna adresa IP a nodului responsabil pentru valoarea cheii k

(50)

Arhitecturi structurate

Implementari – Chord [MIT]

– Pastry [Microsoft Research UK, Rice University]

– Tapestry [UC Berkeley]

– Content Addressable Network (CAN) [UC Berkeley]

– SkipNet [Microsoft Research US, Univ. of Washington]

– Kademlia [New York University]

– Viceroy [Israel, UC Berkeley]

– P-Grid [EPFL Switzerland]

50

(51)

Arhitecturi structurate

Slab structurate

– Nodurile pot estima ce noduri stocheaza resursele cautate

• Se evita broadcasturile oarbe

• Se foloseste o propagare in lant (chain mode

propagation): fiecare nod ia decizii locale privitoare la care va fi nodul urmator interogat

– Cautarea unui fisier presupune utilizarea unei chei si a unui mecanism de timeout

– Exemplu: Freenet

[https://en.wikipedia.org/wiki/Freenet]

(52)

Instrumente

• P2P – framework pentru Android

https://code.google.com/p/p2p-communication- framework-for-android/

• p2psim – simulator pentru protocoalele p2p http://pdos.csail.mit.edu/p2psim/

• Instrumente si protocoale pentru P2P:

http://en.wikibooks.org/wiki/The_World_of_Peer-to-

Peer_%28P2P%29/Networks_and_Protocols/Other_Software_Impl ementations

• “ IPFS is the Distributed Web” - https://ipfs.io/

53

(53)

Instrumente

• “ IPFS is the Distributed Web” - https://ipfs.io/

–A peer-to-peer hypermedia protocol to make the web faster, safer, and more open

(54)

Instrumente

• “ IPFS is the Distributed Web” - https://ipfs.io/

–A peer-to-peer hypermedia protocol to make the web faster, safer, and more open

55

(55)

Instrumente

• “ IPFS is the Distributed Web” - https://ipfs.io/

•https://github.com/ipfs/papers/raw/master/ipfs-cap2pfs/ipfs- p2p-file-system.pdf

(56)

57

Statistici

(57)

Statistici

(58)

59

Statistici

(59)

Statistici

(60)

61

Statistici

(61)

File Sharing

This category includes traffic from P2P applications such as BitTorrent and eDonkey, as well as web-based file sharing.

Note that a large portion of P2P traffic is due to the exchange of video files, so a total view of the impact of video on the network should count P2P video traffic in addition to the traffic counted in the Internet video-to-PC and Internet video-to-TV

categories. Table 10 shows the forecast for consumer P2P traffic from 2015 to 2020.

Note that the P2P category is limited to traditional file

exchange and does not include commercial video-streaming applications that are delivered through P2P, such

as PPStream or PPLive.

(62)

Rezumat

Paradigma peer-to-peer(P2P) – Preliminarii

– Definitii

– Caracterizare

– Tipuri de aplicatii – Infrastructuri

– Instrumente

63

(63)

Bibliografie

P2P Networking and Applications, John F. Buford, Heather Yu, Eng Keong Lua, 2009, Elsevier

http://www.cisco.com/en/US/docs/cable/serv_exch/serv_control/broadband _app/protocol_ref_guide/01_p2p.pdf

http://pdos.csail.mit.edu/p2psim/

Statistici: http://www.hbtf.org/files/cisco_IPforecast.pdf

Statistici: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/cisco-visual- networking-index-forecast-and-methodology-2011%E2%80%932016

Statistici: https://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service- provider/visual-networking-index-vni/white-paper-c11-741490.html

http://en.wikibooks.org/wiki/The_World_of_Peer-to-

Peer_%28P2P%29/Networks_and_Protocols/Other_Software_Implementatio ns

https://www.kirsle.net/blog/entry/skype-switched-to-the-msn-messenger- protocol

(64)

Intrebari?

65

Referințe

DOCUMENTE SIMILARE

Dacă expresia simbolică depinde de mai mult de o variabilă şi variabila pentru care se face substituţia nu este specificată, substituţia se face pentru variabila

Dacă expresia simbolică depinde de mai mult de o variabilă şi variabila pentru care se face substituţia nu este specificată, substituţia se face pentru variabila

“P2P is a class of applications that take advantage of resources – storage, cycles, content, human presence – available at the edges of the Internet.. Because accessing

Pe baza RDF, se oferă suport pentru modelarea cunoștințelor în termeni „înțeleși” de

– Gazda destinatar verifica numarul de secventa pentru fiecare segment (se testeaza daca anumite segmente se pierd, sunt duplicate sau nu sunt in ordine) si trimite inapoi

CGSociety pune la dispozitie un meniu complex si o multime de facilitati pentru utilizatori si membrii pentru a fi la curent cu ultimele noutati din domeniul.. CG,pentru a

Senatul universitar aprobă Instrucțiunile proprii de securitate si sănătate în muncă pentru activități în săli de cursuri, aule, amfiteatre, arhive și biblioteci , din

– – Ofera suport pentru constituirea de clase de Ofera suport pentru constituirea de clase de cluster. cluster - - e ( e ( low low - - end end / / high high - - end end